SEPTEMBRE
2021
ELS EXPERTS ADVERTEIXEN QUE EL SECTOR TURÍSTIC D'ANDORRA REQUEREIX UNA TRANSFORMACIÓ CAP A UN MODEL MÉS SOSTENIBLE
El Comú de Canillo ha celebrat aquest matí un cicle de conferències a l'Auditori del Palau de Gel que ha comptat amb les ponències de tres experts de renom vinculats al món del turisme des de diferents àmbits. El cònsol de Canillo, Francesc Camp, ha obert la jornada llançant la reflexió sobre quin ha de ser el futur del sector turístic de la parròquia i ha posat sobre la taula factors ineludibles cap a una evolució de model de qualitat tenint en compte l'impacte del canvi climàtic, la mobilitat, el creixement sostenible de l?oferta de llits als allotjaments turístics així com els preus i els professionals formats al sector.
Blanka Trauttmansdorff, representant de Turisme d'Àustria ha exposat el model d'aquest país amb una filosofia marcada per la preservació del medi ambient exercit ja des dels anys 70 a partir de la integració de tot el potencial turístic en l'estratègia fent prevaldre la tradició i adaptant-se a la modernitat sempre atenent a criteris de creixement sostenible. La ponent ha explicat el sistema de mobilitat interna austríac basat en un model alternatiu als vehicles de transport individual i prioritzant l'ús del transport col·lectiu i sostenible com ara el tren. En aquesta línia, Trauttmansdorff ha indicat que el model d'arquitectura s'ha anat transformant seguint les característiques alpines i procurant el menor impacte visual i mediambiental. Per últim, ha comentat que actualment el pes de les pernoctacions es divideix en un 52% a l'hivern i en un 48% a l'estiu.
Per la seva part, Bruno Hallé, Vocal a l'Instituto Tecnológico Hotelero (ITH), Mesa de Turismo de España, Co-Head Hospitality Spain (Cushman & Wakefield), s'ha focalitzat en les noves tendències en hostaleria, centrant-se en els perfils de viatgers que sorgeixen, alguns arran de la pandèmia. Destaquen en primer lloc els millenials, que busquen integrar-se en la cultura local buscant una experiència autèntica i intensa, i amb una clara finalitat de compartir-la a les seves xarxes socials. Altres perfils a tenir en compte són els baby boomers; les dones que viatgen soles o per motiu de negocis; 'nens amb famílies', puntualitzant que avui dia hem de dirigir les estratègies a aquest col·lectiu, perquè són finalment els que trien; els Professionals Aunt no Kids; les mascotes; els singles; els nòmades digitals o altres tipus de perfils més especialitzats com ara els culture chasers, els viatgers culturales, els bucket listers, els foodies, els addictes a la natura o els memory makers. Com a productes ha destacat els hotels especialitzats Adults Only, el turisme de luxe, així com els qui busquen disseny exclusiu a les habitacions, una tendència que es dona cada cop més en hotels de categories inferiors així com els que aposten per la sostenibilitat.
Un altre dels arguments exposats per Hallé és que els hotels per ser competitius hauran de complir amb les 5 factors clau: ser eficients a nivell energètic, digitalitzar-se, cuidar el capital humà, tenir uns dissenys interiors actualitzats i buscar línies de facturació addicionals a l'activitat tradicional.
Quant a desafiaments per al sector, les aplicacions als dispositius mòbils, el SoLoMo (model basat en usuaris que consumeixen el contingut al lloc geogràfic en el que s'hi troben, guiant-se pel que diu la comunitat a les aplicacions mòbils); i les plataformes que fan servir missatges selectius, i solucions amb el Big Data/Business Intelligence de personalització i enfocament a l'experiència i les sensacions.
Al seu torn Miguel Puig, Doctor en Economia (UB, MIT i Harvard) ha explicat que la solució per atraure turisme de qualitat implicaria incrementar els preus dels serveis. En aquest sentit, ha explicat que existeixen 4 maneres de fer-ho. Primer, caldria contenir les llicències de construcció, mesura que afecta directament els propietaris de terrenys; en segon lloc, també seria necessari moderar o reduir les llicències turístiques, per evitar la creació de més allotjaments. A més, ha exposat que una possibilitat també seria incrementar el salari mínim per als treballadors, lligat a un augment dels impostos. Entre les dades més rellevants que ha mostrat en la seva exposició, Puig ha recordat que la Renda per Càpita d'Andorra es manté gairebé similar al de fa vàries dècades, en concret des dels anys 70. A més, també ha destacat que la població amb baixa formació i sense especialització és molt elevada en comparació amb països de l?entorn (+ del 50% de la població en edat laboral).
El cicle de conferències realitzat avui tanca la primera de les accions previstes en el marc de les jornades de treball impulsades pel Departament de Dinamització turística i cultural de la corporació comunal. La segona, tindrà lloc al mes d'octubre en la que s'analitzaran els resultats de l'estudi de mercat que la corporació comunal ha dut a terme aquest estiu entre els turistes que han visitat la parròquia, a fi de conèixer el seu perfil i la seva experiència de visita. I, per últim, una tercera fase que incorporarà la celebració d'unes taules de treball en les quals es convidaran els agents turístics de la parròquia per debatre sobre la situació actual del sector.
El Comú de Canillo recopilarà i analitzarà la informació obtinguda en les tres fases a fi d'extreure'n unes conclusions que portin a l'elaboració d'un full de ruta i un pla d'accions pel sector pels pròxims anys.
L'acte, presencial amb aforament limitat a una cinquantena d'assistents a causa de la situació sanitària, s'ha pogut seguir i es pot recuperar des del canal Youtube del Comú de Canillo: https://www.youtube.com/channel/UCeEHVQsEtOHIQ2m8MRdDFrQ .
Comú de Canillo Arxiu font